Převod činnosti zaměstnavatele nebo převod úkolů zaměstnavatele k jinému zaměstnavateli, důsledky převodu pro zaměstnance
Dotaz
Mám pracovní poměr na dobu neurčitou. Zaměstnavatel nám ale sdělil, že naši firmu prodal.
Odpověď
Ve Vašem případě, se jedná o tzv. přechod práv a povinností z pracovněprávních vztahů. Dochází-li k převodu činnosti zaměstnavatele nebo části činnosti zaměstnavatele nebo k převodu úkolů zaměstnavatele anebo jejich části k jinému zaměstnavateli, přecházejí práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů v plném rozsahu na přejímajícího zaměstnavatele (§ 338 ZP). Zaměstnanec tedy začne vykonávat práci pro jiného zaměstnavatele, na kterého přešla práva a povinnosti, za stejných pracovních podmínek. I práva a povinnosti z kolektivní smlouvy přecházejí na přejímajícího zaměstnavatele, a to na dobu účinnosti kolektivní smlouvy, nejdéle však do konce následujícího kalendářního roku. Má-li dojít k přechodu práv a povinností, musí být zaměstnanci předem informováni o této skutečnosti, o jeho důsledcích pro zaměstnance, v dostatečném časovém předstihu, nejpozději však 30 dnů před přechodem práv a povinností k jinému zaměstnavateli (§ 339). Dosavadní zaměstnavatel a přejímající zaměstnavatel jsou tedy povinni informovat odborovou organizaci nebo radu zaměstnanců, pokud u zaměstnavatele odborová organizace ani rada zaměstnanců nepůsobí, pak jsou povinni projednat záležitosti spojené s přechodem práv a povinností z pracovněprávních vztahů přímo se zaměstnanci, kteří budou přechodem práv a povinností dotčeni. Informace se týkají zejména data převodu, důvodů k převodu, právních, ekonomických a sociálních důsledků převodu ve vztahu k zaměstnancům.
V případě převodu zaměstnavatele (činnosti nebo úkolů zaměstnavatele) nebo jeho části přecházejí práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů vždy na nabyvatele, aniž by bylo třeba končit jeden pracovní poměr a navazovat nový. Přitom převod na jiného zaměstnavatele nemůže být výpovědním důvodem ze strany zaměstnavatele. Přejímající zaměstnavatel přejímá veškerá práva a povinnosti, které vyplývají z pracovněprávních vztahů existujících k datu přechodu. Pracovní smlouvy převedených zaměstnanců nesmí být v souvislosti s přechodem práv a povinností rozvázány a není třeba uzavírat nové pracovní smlouvy ze strany nabyvatele. Přejímající zaměstnavatel je vázán platnými pracovními smlouvami zaměstnanců.
Zákoník práce stanoví výše uvedené povinnosti za účelem ochrany zaměstnanců, aby převádění zaměstnanci nebyli vystaveni nebezpečí propouštění nebo změny svých pracovních podmínek pouze z důvodu, že se změní osoba vystupující vůči zaměstnancům jako zaměstnavatel.
Zaměstnanec nemá ani možnost ovlivnit okolnosti přechodu k jinému zaměstnavateli, může se ale rozhodnout, zda chce pod novým zaměstnavatelem práci vykonávat, či nikoliv. Jestliže pro nového zaměstnavatele pracovat nechce, má zaměstnanec možnost rozvázat pracovní poměr výpovědí ještě předtím, než dojde k realizaci přechodu práv a povinností. Pracovní poměr zaměstnance pak skončí nejpozději v den, předcházející dni nabytí účinnosti přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů na jiného zaměstnavatele (§ 51 a).
Zaměstnavatel nemůže jednostranně změnit, co bylo v pracovní smlouvě sjednáno. Může takovou změnu pouze navrhnout, ale záleží na zaměstnanci, zda jeho nabídku přijme nebo ne. K jakékoli změně obsahu pracovní smlouvy může dojít jen se souhlasem jak zaměstnavatele, tak zaměstnance (§ 40). Změna pracovní smlouvy musí být provedena písemně (§ 34).
Právní úprava spojená s přechodem práv a povinností usiluje o to, aby zaměstnanec nepocítil újmu v důsledku jím nezaviněné změny zaměstnavatele.
Zákoník práce § 34, § 40, § 51a, § 52, § 338, § 339.
Celý tento článek si můžete stáhnout zde
Kontakt
ZO OS DOSIA Dopravní podnik Teplice s.r.o.Emílie Dvořákové 70
Teplice
41501
+420 776 612 989
pepalin@seznam.cz
Pamatujte, že zaměstnavatel je povinen dodržovat zákoník práce, není to jeho dobrá vůle, je to jeho povinnost.
Nebuďte nečinní a nenechte si vše líbit.
Obracejte se v případě nesprávného postupu zaměstnavatele na odborovou organizaci, pomůže vám s řešením.
Uvědomte si, že jste zaměstnanci a jako takoví máte svá práva.
Odborová organizace je zde právě proto aby vás chránila před nesprávným postupem, který vám způsobuje újmu na vašich právech a k dosažení nápravy má kvalifikované advokáty, kteří se léta specializují a zabývají pracovněprávními spory.
!!!!! NEVÍTE SI RADY? !!!!!
!! OD TOHO JSME TADY !!